PLATINUM RATING MVO voor LENTINK
Wel in geloofd en gehoopt, maar gezien de zwaarwegende criteria door Ecovadis, niet op korte termijn voor mogelijk gehouden.
Lentink scoort als onderneming het hoogst haalbare bij Ecovadis:
A Platinum medal as a recognition of our EcoVadis Rating.
Wederom kunnen wij het niet anders benoemen dan mede te delen dat wij van Lentink uitermate trots zijn op het voor dit jaar behaalde maximaal te behalen resultaat. Drie jaar achter elkaar scoorde Lentink steeds hoger binnen de gestelde eisen en criteria van Ecovadis (ISO 26000) door verbeteringen en wijzigingen intern door te voeren na aanleiding van adviezen. Hierdoor behoort Lentink vanaf vandaag volgens de uitslag van de Ecovadis audit, bij de 1% van metaal ondernemingen in meer dan 160 landen op de wereld, die een uitmuntende overall score dragen.
Onze toewijding aan duurzaamheid en MVO
Duurzaam en verantwoord ondernemen zijn één van onze belangrijkste drijfveren. Daarom is toonaangevend te zijn in onze branche als een maatschappelijk verantwoord bedrijf, één van onze topprioriteiten. We willen ervoor zorgen dat duurzaamheidspraktijken volledig zijn geïntegreerd in onze activiteiten door transparantie, medewerkersbetrokkenheid en onze ethische gedragscode te bevorderen.
De Ecovadis methodologie is gebaseerd op internationale duurzaamheidsnormen, waaronder het Global Reporting Initiative, het Global Compact van de Verenigde Naties en de ISO 26000, die betrekking heeft op 200 uitgavencategorieën en meer dan 160 landen. De Sustainability Scorecard illustreert de prestaties van Lentink als organisatie op 21 indicatoren in vijf thema's:
- Algemene bedrijfsscore,
- Milieu,
- Arbeids- & Mensenrechten,
- Duurzame Inkoop &
- Ethiek.
Methodologie Ecovadis verklaard:
De EcoVadis duurzaamheidsbeoordelingsmethodologie staat centraal in haar Ratings en Scorecards en is een evaluatie van hoe goed Lentink de principes van duurzaamheid/CSR heeft geïntegreerd in zijn bedrijfs- en managementsysteem. Deze is gebaseerd op zeven basisprincipes:
- Beoordeling door internationale experts,
- Op maat gemaakt voor sector, land en bedrijfsomvang,
- Diversificatie van informatiebronnen om ervoor te zorgen dat de input van de stakeholders voldoende gevarieerd is voor een betrouwbare scoretoekenning,
- Gebruik maken van technologie om te zorgen voor een veilig en vertrouwelijk proces en versnelde cyclustijd,
- Traceerbaarheid en transparantie van documentatie,
- Evidence-based,
- Uitmuntendheid door constante verbetering.
Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houden wij rekening met de gevolgen van onze acties op mens, milieu en samenleving. Klimaatverandering, arbeidsomstandigheden, vergrijzing; zo maar wat termen die je ook zou kunnen associëren met maatschappelijk verantwoord ondernemen . Wat je als mens ook onder Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) verstaat, feit is dat het uiteindelijk gaat om het als bedrijf verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij. Door in activiteiten en processen rekening te houden met klimaatneutraliteit, circulariteit, inclusiviteit en/of eerlijke ketens onderneemt een bedrijf toekomstbestendig.
Voorbeelden van MVO bij Lentink zijn:
- Extra aandacht voor goede werkomstandigheden voor ons personeel.
- Wij ondernemen duurzaam, wij besparen energie en gaan slim om met grondstoffen.
- Wij letten bij (maatschappelijk verantwoord) inkopen van producten en diensten niet alleen op de prijs, maar ook op de effecten van de inkoop op mens en milieu.
- Wij verminderen voor zover van toepassing de CO₂-uitstoot.
- Wij doen eerlijk zaken. Wij misbruiken macht niet door bijvoorbeeld corruptie (omkoping of afpersing).
- Wij geven eerlijke en duidelijke informatie aan klanten.
- Wij zijn betrokken bij de gemeenschap waarin wij actief zijn.
De wereldorganisatie voor normalisatie ISO stelde ISO 26000 op, een ’Guidance on Social Responsibility’. Dit is een wereldwijde richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. ISO 26000 noemt zeven kernthema’s in het kader van MVO.
De kernthema’s zijn:
- bestuur van de organisatie;
- mensenrechten;
- arbeidsomstandigheden;
- milieu;
- eerlijk zaken doen;
- consumentenaangelegenheden;
- betrokkenheid bij en ontwikkeling van de gemeenschap.
Vanzelfsprekend gaat Lentink na het behalen van dit platinum resultaat, door met het verbeteren en automatiseren van procedures en kwaliteitsonderwerpen zero defects te kunnen behalen. Het “steeds weer een stap beter doen” behoort tot onze bedrijfscultuur.
Lentink bestaat uit meer dan alleen producten maken voor klanten, het biedt klanten een leverancier die hun geheel kwalitatief ontzorgt.
Dat onze bestaande klanten het behaalde resultaat waarderen kunt u lezen in de volgende E-Mail snippers.
Hello Lentink, CONGRATULATIONS! This is excellent news. Very good for the company Lentink. I appreciate you have done some hard work to achieve this. (Group Commodity Manager.)
Gefeliciteerd. Goed gedaan en ga zo door. Een voorbeeld voor onze andere leveranciers dat zelfs Platinum haalbaar moet kunnen zijn. (Inkoop manager.)
Guten morgen, herzlichen Glückwunsch zu dem Ergebnis, das Sie bei Ecovadis erzielt haben. Ich habe nichts anderes von Lentink erwartet. Weiter so. (Group Commodity Buyer.)
Hello Team, I want to congratulate you and your team with this achievement. Well done! (Commodity buyer.)