Loader

NIEUWS

header-persoon

Wilt u meer informatie?

Neem direct contact op
« Terug naar overzicht

GROOT STAAL PROBLEEM!

maandag 17 mei 2021

GROOT STAAL PROBLEEM

Weinig voorraad aan stalen coils en platen

Wereldwijd Staal debacle.

Doelstelling van dit bericht:

Door middel van dit bericht willen wij een ieder informeren wat de huidige status is ten aanzien van grondstofleveringen en de eventuele gevolgen wanneer er te laat, te weinig of niet geleverd wordt aan Lentink voor u als klant. Wij doen een dringend beroep op onze klanten dit bericht aandachtig te lezen op de inhoud.  

Inleiding:
De hele wereld is nog steeds in de ban van het coronavirus. Een  situatie waarin de menselijke gezondheid voorop staat. Eindelijk komt langzaam het eind in zicht, van een al maanden durende onzekere tijd voor elk gezin en bedrijf, waarin niemand precies weet hoe onze economie er na die tijd uit zal komen te zien. De door corona veroorzaakte beperkingen waarin we ons allen momenteel nog bevinden, worden gelukkig met de dag meer leefbaar en dus beter. Als Lentink doen wij al jaren zaken met vele nationale en internationale gerenomeerde ondernemingen. Dit willen wij na de corona epidemie gezond voortzetten en uitbreiden in de komende jaren.

De economie is veranderd:
Naast enorme prijsstijgingen, waarover we u eind vorig jaar al hebben geïnformeerd, is de beschikbaarheid van goederen en grondstoffen net zo dramatisch geworden. In feite zijn goederen waarvan we nooit dachten dat ze een probleem zouden worden, tegenwoordig zeer moeilijk verkrijgbaar.

Waar dit allemaal naartoe gaat en hoe lang dit zal gaan duren weet nog niemand op dit moment, maar wat we wel weten, is dat de huidige situatie ons bedrijf voor nieuwe uitdagingen stelt. Sommige van deze uitdagingen kunnen worden opgelost, sommige niet, of althans niet tot volle tevredenheid van een ieder.

Toegenomen klanten orders:
Door de wereldwijde toename van vraag naar goederen, worden wij als Lentink in de laatste twee maanden ook geconfronteerd met substantiële order stijgingen van onze Europese klanten. Dit is natuurlijk een positieve ontwikkeling voor Lentink, maar het brengt meteen ook grote uitdagingen met zich mee als gevolg van de pandemie, die mede tot deze vreemde economische omstandigheden heeft geleid en dat nog steeds doet!

Als gevolg van de toename in de economie is de vraag naar staal wereldwijd sneller toegenomen dan verwacht en dit geldt ook voor een aantal andere belangrijke goederen en grondstoffen. Dat is precies één van de grote uitdagingen waar wij allen vandaag de dag mee geconfronteerd zijn geworden. Het is momenteel verre van vanzelfsprekend dat afgesloten staal-, koop- en goederencontracten op tijd of in de gevraagde hoeveelheden worden toegeleverd. Door de huidige onbetrouwbare logistieke stroom van staal en goederen krijgt Lentink hierdoor een extra uitdaging toebedeeld ten aanzien van het nakomen van de leverbeloftes in de komende maanden aan zijn klanten.

Een voorbeeld:

Een klant verhoogt ineens een order: Stel u als klant verhoogd in aantallen een order bij Lentink en / of u haalt een order naar voren in tijd. Onder normale omstandigheden "haalt" Lentink dan de materiaal behoefte dan óók naar voren en....besteld extra staal materiaal bij, om de extra hoeveelheid die is afgenomen door de klant aan te vullen. Dat is NU dus ONMOGELIJK. Lentink krijg die extra afgenomen hoeveelheid door zijn klant NIET meer AANGEVULD door de staalleverancier! En dat is nu waar het probleem zit. Daarom zijn onder anderen de order verhogingen NIET meer uit te voeren door Lentink. Voor het naar voren halen van orders ten aanzien van de eerder afgegeven prognoses geld hetzelfde feit, ook daar kan door de staalleveranciers niet op geacteerd worden. Dus het naar voren halen van order heeft geen zin, want dan ontstaat er nadien een gat in de leveringen en productie planning bij Lentink en vervolgens bij u als klant! Lentink vindt dit erg spijtig, maar dit is waar de huidige marktsituatie ons allen toe dwingt. 

Door de vroeg in dit jaar ingezette toenames in de behoeften van onze klanten, gecombineerd met de hoeveelheid staal en andere goederen en de tevens haperende logistieke stroom, heeft de productie van Lentink te maken met een toenemende druk op de totale planning van zijn gehele productie capaciteit.

Het planningsvrije flexibele tijdvenster van Lentink is volledig ingezet om aan de toegenomen behoeften van onze klanten te voldoen. Het is dus tegenwoordig voor Lentink bijna onmogelijk geworden, om enigszins flexibel in te spelen op de huidige fluctuerende behoeften van onze klanten. Hier maken we ons al maanden grote zorgen over bij Lentink. Onze klanten moeten dit weten en als zodanig binnen hun onderneming met de inkoop en planningverantwoordelijke hierover intern en extern communiceren en op anticiperen. Wij zullen allen hiermee moeten leren omgaan. Er zijn op dit moment tot aan het eind van 2021, geen alternatieven voor deze materiaal en goederen problematiek voor handen.

Zie onderaan dit bericht het STAALJOURNAAL!

Welke beslissing heeft Lentink genomen?

Om onze klanten goed te kunnen blijven bedienen en uw vragen te beantwoorden of verhogingen en (of) verschuivingen van producten nu en in de aankomende periodes mogelijk zijn, zien wij ons helaas genoodzaakt de klant orderstroom per direct te bevriezen. Als we dit nu niet zouden doen, dan voorzien we grote problemen ontstaan in onze leveringen en algehele continuïteit van onze beide ondernemingen. We zullen onszelf en onze klanten moeten beschermen tegen uitloop van levertijden en in het ergste geval stopt de totale productieketen als gevolg van niet ingrijpen door Lentink wegens het niet voorhanden hebben van staal.

Dit betekent concreet dat wij orders (bestellingen) van al onze klanten zullen bevriezen tot en met week 35 van dit jaar 2021. Deze periode gaat in vanaf vrijdag 21 mei 2021.

Indien u door wat voor reden dan ook, bij uitzondering, op het laatste moment toch uw planning wenst aan te passen, dan is dat alleen mogelijk in overleg en na goedkeuring van uw vaste contactpersoon binnen Lentink. Pas na schriftelijke bevestiging van een eventuele goedgekeurde wijziging door uw contactpersoon binnen Lentink , kunt u de aanvraag bij u intern als akkoord doorvoeren!


Let op: Alleen het wijzigen van een prognoses of order is niet genoeg, omdat uw bestellingen vanaf 21 mei niet langer in ons elektronisch systeem worden geüpload vanwege het bevriezen van de bestellingen.

Wij doen nogmaals een dringende oproep aan alle klanten en leveranciers  om samen een positieve weg te vinden in deze uitdagende tijden, waarin de productie voor een ieder zoveel mogelijk moet blijven draaien om leveringen voor zover mogelijk gewaarborgd te kunnen houden.

Door samenwerking voorkomen wij stagnatie of stilstand aan onze productie lijnen, zowel bij u als klant als wel bij Lentink als uw leverancier.

Wij rekenen dan ook op uw begrip en volledige medewerking in deze.

 

Met vriendelijke groet,

 

De directie van Lentink

=================

Hoogovens

 

Het Staaljournaal

Info uit: Het Staaljournaal van Noviostaal en Metaalnieuws d.d.17 mei 2021

Rampzalige schaarste aan staalproducten houdt aan

DATUM: 17-05-2021

Er is op afzienbare termijn geen wezenlijke verbetering in de nu werkelijk rampzalige schaarste aan staalproducten te verwachten. Dat meldt de mei-editie van het StaalJournaal van NovioStaal. Prijsdalingen liggen daarom ook niet voor de hand.

In de afgelopen 4 weken verhoogde ArcelorMittal als marktleider de basisprijzen voor warmgewalste rollen wederom. In diezelfde periode bleven andere belangrijke staalfabrieken juist grotendeels uit de markt, zodat afnemers geen idee hadden welke richting de prijzen nu echt zouden gaan. Feit is dat verschillende producenten uit Midden- en Zuid-Europa tot voor kort gewoonweg weigerden offertes voor levering in het 3e kwartaal uit te brengen en daarmee de indruk wekten af te willen wachten hoe de markt zou reageren op de nieuwe prijzen zoals voorgesteld door de marktleider. Pas heel recent kwamen er wat aanbiedingen, maar dan wel voor levertijden einde 3e, begin 4e kwartaal.”

Werktijdverkorting

De schaarste die in de markt heerst maakt het echter dat afnemers gedwongen worden bestellingen boven dit prijsniveau te plaatsen, ondanks dat de levertermijnen heel lang zijn en bij een enkele fabriek zelfs pas tot in het 4e kwartaal. Zo zijn bij diverse servicecenters voorraden gedaald tot onder de 40% van de normale omvang en denken enkele bedrijven serieus na over het invoeren van werktijdverkorting. “Niet omdat men te weinig opdrachten heeft, maar omdat er eenvoudigweg te weinig of geen voormateriaal aanwezig is om de productie te laten draaien”, aldus het StaalJournaal. “Zo is er een enorm tekort aan verzinkte coils, omdat de uitleveringen door de fabrieken erg vertraagd zijn en omdat sommige staalmakers prefereren aan de automobielsector te leveren in plaats van de servicecenters en handelaren. Naar verluidt zijn enkele fabrieken voor dit product de rest van het jaar zelfs geheel uit de markt.”

EU-heffingen

Een andere ontwikkeling, die effect op de prijzen zal kunnen hebben, is de discussie die op dit moment gevoerd wordt over de vigerende Europese importheffingen (Safeguards), die eind juni aflopen. EU-staalfabrieken wensen dat de importheffingen gehandhaafd blijven, maar handelaren en servicecenters wijzen juist op de heersende materiaalschaarste, de extreem hoge marktprijzen binnen de EU en het recht op vrije handel. Importheffingen zouden dat laatste teveel beperken.

Het StaalJournaal: “Blijven de heffingen, dan zal er op korte termijn geen wezenlijke verandering in de huidige materiaalkrapte gaan plaatsvinden en daardoor ook geen neerwaarts effect op het prijsniveau. Worden ze gedeeltelijk of volledig weggenomen dan zal er meer materiaal op de markt gaan komen, waardoor de EU-fabrieken meer concurrentie zullen gaan krijgen.” Dat effect zal dan overigens pas later in het 3e of begin 4e kwartaal te merken zijn, want de levertijd van materiaal vanuit Azië is momenteel circa. 3-4 maanden na bestelling.

Dan nog echter is de vraag of er voldoende importmateriaal wordt aangeboden. De Covid-19 pandemie heeft bijvoorbeeld hard toegeslagen in India, waardoor gevreesd wordt dat de exporthoeveelheden noodgedwongen beperkt zullen gaan worden. Bovendien is ook nog de vraag wie nu zich wil gaan vastleggen op importcontracten, terwijl er geen duidelijkheid bestaat over het wel of niet voortbestaan van de invoerheffingen? Eind mei zal er meer duidelijkheid moten zijn over de toekomst van de huidige Europese invoerbelemmeringen.

Naast deze ontwikkelingen krijgt de Europese staalmarkt echter ook nog te maken met de tijdelijke productiestop van hoogoven nr. 1 bij ThyssenKrupp Steel. 

 

============